AccueilbiographiePresseProductionIllustrationsPhotoExtraits musicauxLiensE mail
Articles parus dans la presse ...

Emotional After in Paris
catégorie : Jazz
Label/Éditeur : Night Bird Music
Distributeur : HARMONIA MUNDI
Référence : NBM 1014 2

Le 06-06-2004
Emotional - After in Paris
Ce producteur, plutôt versé vers les pianistes intimistes et acoustiques, ne nous avait pas habitué à ce type de musique très électronique. Déjà pour donner le ton, un nom de groupe en forme de clin d’œil au jazz et aux musiques électroniques. D’un côté le standard «April in Paris », de l’autre l’appellation « After » qui désigne les fin de raves, généralement baignées dans un climat musical plus cool. Le résultat de cette musique composée par ces trois instrumentistes mais aussi programmateurs de machines, Jean-Michel Vallet (claviers), Claire Michael (cuivres et claviers) et Patrick Chartol ( basse, percussions et claviers), est enthousiasmant. Y compris pour un auditeur qui ne serait pas fana de Daft Punk ou de Laurent Garnier.

Certains titres comme « Pure » nous remettent en mémoire la musique planante de Chick Corea avec son « Return to forever ». Piano électrique cristallin et voix féminine sucrée.Ambiance feutrée et sombre «Strange emotion » - Ce n’est pas un hasard, si un titre est dédié au réalisateur David Lynch ! - ; arabesques sonores orientales (« Foolish night ») et délires sonores qui se déforment comme des images fractales au gré des plages. On se laisse envahir avec plaisir par le groove omniprésent de cet album, mené à la fois par les boucles synthétiques mais aussi par l’ajout d’un vrai jeu plein de swing, par la voix enjôleuse de Claire Michael («Like a bird » ; « Miles Blues »). Il y a quelques années, les anglais inventaient l’Acid Jazz en remixant de vieux morceaux de jazz. « After in Paris » est à classer parmi ces expériences-là. Ici, le fameux « Stella By Starlight » subit le même sort. Jusqu’à devenir méconnaissable. Ambient garantie !
©Albi Bop
Teknikolor is basically a one man project by French composer, keyboard and bass player Patrick Chartol. Contributions are added by two female vocalists and a flute player. Chartol mixes progressive with neo-classical music, adding some jazz influences and Amerindian style vocal lines. He supports this with orchestral samples, while pan-pipes perform some of the main melody lines. It is reminiscent of diverse styles, including film scores by such diverse composers as Elliot Rosenthal and Ennio Morrioconne, and work by Mike Oldfield and Robyn Miller, best known for his score for the popular pc game Myst.
All this is not meant to say Chartol is a copycat. He manages to invoke his own style throughout the album. There is also a lot of classical inspiration worked into it, of which Musea particularly lists Faure, Debussy and Ravel, and some jazz oriented fusion besides.
Opening has a keyboard intro remeniscent of Elliot Goldenthal's Alien 3 score, while the female vocals are more remeniscent of Era, as they are on White Moon, which, carried by keyboards, shifts into a more Amerindian inspired track. This inspiration is also evident later on, for example in Russian Monk (don't let the title fool you :), supported by strings from Chartol's orchestral samples. Male and female vocals make up the choir.
The orchestral samples play a large role, most notably the string sections. These are evident in the heavy handed Teknicolor, which thus sounds very symphonic, Ascension, Planetarium and Slender. Miniature is a dark piece, with orchestral samples and piano.
Another important part is played by the (unnamed) flute player, whose pan-pipes carry the main melody on Celtic. In LNA's Dream, at 4 minutes the longest track, the pipes again play a large role, along with female vocals, melodic rather than lyrical, and synthesized saxophone. Here Chartol mixes fusion with Jeff Wayne style keyboards. Nikopol is a more straightforward jazz track, featuring drums, trumpet, and additional percussion (all keyboard originated ?), piano and bass.
Triangle starts off as the best example of the use of Robyn Miller's style of music, but Chartol gives it his own twist with strings, percussion and vocals. Legend conjures up images of the jungle with some very interesting sample work. Some earlier themes return in White Room II, which, with flute, bass, vocals and percussion, lead the album to its close.
n writing this review, I found it very gratifying that there was so much to comment on concerning these 19 short tracks. While this is not progressive rock, LNA's Dream certainly appealed to the love of interesting compositions for which I particularly enjoy the progressive genre. The production value is also high, with excellent sound quality and neatly organised arrangements, that let each part of the instrumental and vocal package play it's role to the fullest.
At times very relaxing and mellow, at other times melodic but disturbing, this is a good mix of musical styles. Some common themes run the length of the album, though some tracks seem inserted in more ramshackle fashion, without really disturbing overall continuity. Chartol has managed to produce a fine package, which will appeal most to those who like music of the sort Bjorn Lynne, Era or any of the above mentioned composers produce.
Conclusion: 7+ out of 10.

Mark Sander

« Un disque surprenant et déroutant. Très richement inspiré. véritable voyage musical intemporel atypique mêlant inspiration progressive et musique classique (influence de Fauré, Ravel) avec quelques touches ethniques(…) les voix utilisées comme des instruments forment un monde musical nouveau et personnel très suggestif et onirique, mélodieux et fascinant »

(prog.Resiste no21 Belgique)

« Nekropsi quintette turc qui rend viable une nouvelle rencontre entre les harmonies orientales et le rock(…) A une mécanique rythmique sans rigidité s’ajoutent des entrelacs de guitares et de voix synthétiques qui ont la fraîcheur nostalgique d’un certain psychédélisme »

(Alain Siclier LE MONDE juillet 1999)

« Icône du renouveau musical turc (…) ses harmonies sont tellement cassées, douloureuses qu’elles aboutissent à une mélodie parfaite »

(LIBERATION juillet 1999)