|
Emotional After in Paris
catégorie : Jazz
Label/Éditeur : Night Bird
Music
Distributeur : HARMONIA MUNDI
Référence : NBM 1014 2
Le 06-06-2004
Emotional - After in Paris
Ce producteur, plutôt versé vers les pianistes intimistes
et acoustiques, ne nous avait pas habitué à ce type
de musique très électronique. Déjà pour
donner le ton, un nom de groupe en forme de clin d’œil
au jazz et aux musiques électroniques. D’un côté
le standard «April in Paris », de l’autre l’appellation
« After » qui désigne les fin de raves, généralement
baignées dans un climat musical plus cool. Le résultat
de cette musique composée par ces trois instrumentistes mais
aussi programmateurs de machines, Jean-Michel Vallet (claviers),
Claire Michael (cuivres et claviers) et Patrick Chartol ( basse,
percussions et claviers), est enthousiasmant. Y compris pour un
auditeur qui ne serait pas fana de Daft Punk ou de Laurent Garnier.
|
Certains titres comme « Pure » nous remettent
en mémoire la musique planante de Chick Corea avec son «
Return to forever ». Piano électrique cristallin et voix
féminine sucrée.Ambiance feutrée et sombre «Strange
emotion » - Ce n’est pas un hasard, si un titre est dédié
au réalisateur David Lynch ! - ; arabesques sonores orientales
(« Foolish night ») et délires sonores qui se déforment
comme des images fractales au gré des plages. On se laisse
envahir avec plaisir par le groove omniprésent de cet album,
mené à la fois par les boucles synthétiques mais
aussi par l’ajout d’un vrai jeu plein de swing, par la
voix enjôleuse de Claire Michael («Like a bird »
; « Miles Blues »). Il y a quelques années, les
anglais inventaient l’Acid Jazz en remixant de vieux morceaux
de jazz. « After in Paris » est à classer parmi
ces expériences-là. Ici, le fameux « Stella By
Starlight » subit le même sort. Jusqu’à devenir
méconnaissable. Ambient garantie ! ©Albi Bop |
|
|
Teknikolor
is basically a one man project by French composer, keyboard and bass
player Patrick Chartol. Contributions are added by two female vocalists
and a flute player. Chartol mixes progressive with neo-classical music,
adding some jazz influences and Amerindian style vocal lines. He supports
this with orchestral samples, while pan-pipes perform some of the
main melody lines. It is reminiscent of diverse styles, including
film scores by such diverse composers as Elliot Rosenthal and Ennio
Morrioconne, and work by Mike Oldfield and Robyn Miller, best known
for his score for the popular pc game Myst.
All this is not meant to say Chartol is a copycat. He manages to invoke
his own style throughout the album. There is also a lot of classical
inspiration worked into it, of which Musea particularly lists Faure,
Debussy and Ravel, and some jazz oriented fusion besides.
Opening has a keyboard intro remeniscent of Elliot Goldenthal's Alien
3 score, while the female vocals are more remeniscent of Era, as they
are on White Moon, which, carried by keyboards, shifts into a more
Amerindian inspired track. This inspiration is also evident later
on, for example in Russian Monk (don't let the title fool you :),
supported by strings from Chartol's orchestral samples. Male and female
vocals make up the choir.
The orchestral samples play a large role, most notably the string
sections. These are evident in the heavy handed Teknicolor, which
thus sounds very symphonic, Ascension, Planetarium and Slender. Miniature
is a dark piece, with orchestral samples and piano.
|
Another important part is played
by the (unnamed) flute player, whose pan-pipes carry the main melody
on Celtic. In LNA's Dream, at 4 minutes the longest track, the pipes
again play a large role, along with female vocals, melodic rather
than lyrical, and synthesized saxophone. Here Chartol mixes fusion
with Jeff Wayne style keyboards. Nikopol is a more straightforward
jazz track, featuring drums, trumpet, and additional percussion (all
keyboard originated ?), piano and bass.
Triangle starts off as the best example of the use of Robyn Miller's
style of music, but Chartol gives it his own twist with strings, percussion
and vocals. Legend conjures up images of the jungle with some very
interesting sample work. Some earlier themes return in White Room
II, which, with flute, bass, vocals and percussion, lead the album
to its close.
n writing this review, I found it very gratifying that there was so
much to comment on concerning these 19 short tracks. While this is
not progressive rock, LNA's Dream certainly appealed to the love of
interesting compositions for which I particularly enjoy the progressive
genre. The production value is also high, with excellent sound quality
and neatly organised arrangements, that let each part of the instrumental
and vocal package play it's role to the fullest.
At times very relaxing and mellow, at other times melodic but disturbing,
this is a good mix of musical styles. Some common themes run the length
of the album, though some tracks seem inserted in more ramshackle
fashion, without really disturbing overall continuity. Chartol has
managed to produce a fine package, which will appeal most to those
who like music of the sort Bjorn Lynne, Era or any of the above mentioned
composers produce.
Conclusion: 7+ out of 10. Mark Sander
|
« Un disque surprenant
et déroutant. Très richement inspiré. véritable
voyage musical intemporel atypique mêlant inspiration progressive
et musique classique (influence de Fauré, Ravel) avec quelques
touches ethniques(…) les voix utilisées comme des instruments
forment un monde musical nouveau et personnel très suggestif
et onirique, mélodieux et fascinant »
(prog.Resiste no21 Belgique)
|
|
« Nekropsi
quintette turc qui rend viable une nouvelle rencontre entre
les harmonies orientales et le rock(…) A une mécanique
rythmique sans rigidité s’ajoutent des entrelacs de
guitares et de voix synthétiques qui ont la fraîcheur
nostalgique d’un certain psychédélisme »
(Alain Siclier LE MONDE juillet 1999)
« Icône du renouveau musical turc (…)
ses harmonies sont tellement cassées, douloureuses qu’elles
aboutissent à une mélodie parfaite »
(LIBERATION juillet 1999)
|
|